Alla inlägg under februari 2008

Av ollesmamma - 28 februari 2008 22:17

Eva, Olle tackar för fina strumpor! Eftersom han är ett envist barn (undra vem han har ärvt det av... ;-D) så går han ofta hem i sina gummistövlar och lämnar sina vinterstövlar på dagis. Nu med ett par "raggisar" kan jag låta honom göra det utan att han fryser. Tack!

Av ollesmamma - 26 februari 2008 22:01

Jag brukar inte och vill framför allt inte vara negativ och dömmande av människor jag inte känner. Men, hantverkare i Stockholm gör mig alltid misstänksam och jag känner mig alltid lurad. Känner att jag gör en dålig affär och att de tjänar pengar på min okunnighet inom området.


Jag har haft en rinnande toalett i några veckor (jä-ligt irriterande) och har den senaste tiden helt enkelt stängt av vattnet när jag inte behöver spola. Men, det håller ju inte i längden. Så, idag var det en VVS-kille här och imorgon kommer han med en nya stol, sätter dit den och tar med sig den gamla för "endast" 2700 kronor! Vad ska jag göra?? Har inga alternativ. Jo, köra till Bauhaus, köpa en stol för ca 1700 kr, släpa hem den, få någon (vem av mina akademikerkompisar kan byta en toastol??) och sedan köra iväg den gamla. Hmm.... känns inte som ett alternativ att tänka på..... Nej, det är bara att betala och se glad ut! Får sitta länge och ofta på toa så jag får valuta för pengarna. ;-D Men som sagt - man känner sig alltid lurad av hantverkare. Iallafall hantverkare i Stockholm.


För ett tag sedan skrev jag om att man inte kan leva på gamla meriter längre. Det har varit mycket snack och lite action sedan dess men idag kom jag iväg på yoga. Givetvis kände jag mig stel som en pinne och otränad, givetvis tänkte jag att jag måste träna mer regelbundet, givetvis kollada jag upp när jag kan gå nästa gång, givetvis kommer jag komma på någon bra ursäkt för att inte gå då........ Det är långt till beach 2008. Jag hinner komma iform. Annars finns det sanddyner i Tylösand man kan gömma sig i eller så får Olle och jag bara vara i Grötvik där andra småbarnsfamiljer hänger och mammorna har fött både två och tre barn och inte gått ner sina kilo. Då kommer jag se både smal och vältränad ut.


fick bilderna från när Olle och jag var hos Anna Thornbjörnsson (www.astfotograf.com) och fotograferade oss. Så fina!!!!

Av ollesmamma - 23 februari 2008 16:00

När den ena gästen checkar ut checkar nästa in! 

I torsdags eftermiddag tog "mormor" tåget hem och igår kom "morfar" upp.


Jag vet inte om ni vet det men min pappa är beroende av att bjuda på Tradera och Blocket!


Det är fler än en gång vi blivit ovänner på grund av detta. För när han köpt något/vunnit en budgivning ska sakerna hämtas. Detta ska dessutom ske omedelbart bums! Inte om några dagar eller nästa vecka utan samma dag. Det konstiga är att trots pappa är född och uppvuxen i Stockholm så tror han att man enkelt åker till Upplands Väsby för att hämta en matta, Midsommarkransen och hämtar en stereo, Sollentuna och hämtar en tavla, söder och hämtar tre stolar, Kungsholmen och hämtar en cykel, Odenplan och hämtar ett superellipsbord ...... listan kan göras oändligt lång......


För två år sedan när jag gick hemma på att Olle skulle komma ut (dvs höggravid. Ok jag hade en LITEN mage men ändå). Då har han köpt en stol utanför stan. När jag säger att jag inte har tillgång till bil den dagen säger han:

- Men, jag har kollat upp. Det går buss dit. Om du ber henne som säljer den följer hon säkert med dig till bussen och lyfter stolen ombord!

Behöver jag säga att jag var vansinnig och vägrade att hämta stolen. Ska dock tilläggas att jag ett flertal gånger har haft nytta av hans budande. Olle har fått ett flertal cykelstolar (alla cyklar i Sthlm, hos mormor, morfar, morfars sommarstuga), en tripp trapp stol, jag har fått en superfin Skeppshult cykel, 3 sjuan stolar. Så, är det något ni behöver be min pappa! han fixar det!


Jo, så nu när SJ lägger ut sina överblivna biljetter på Tradera sitter pappa och bjuder på dem. Har man tur får man den för 1 kr! Han fick dock buda lite så den slutade på 159 kronor.


Så, Olle fick en glad överraskning när morfar eller "offa" som Olle säger hämtade på dagis. "Offa" är stora favoriten nu. Det är bara "offa" som gäller. Sedan spädde morfar på favoritskapet ytterligare genom att ha med sig en arbetsbänk (se foto). Inte rättvist gentemot mormor och farmor/farfar. :-D



Rut & Knut leker doktor!

Olle är van och erfaren besökare på teater Pero. Trots att han inte är två år har han sett: Gittan & Gråvargarna, Julfrossa 2006 & 2007 och nu "Rut & Knut".  Rut & Knut är baserad på en barnbok men vi vuxna hade minst lika roligt. Det är två av mina vänner Kari & Per som spelar. Har ni möjlighet att se den gör det!  Den var bra!!!







Av ollesmamma - 20 februari 2008 20:10

I måndags kom "mormor" upp til Sthlm. Olle och jag var på stationen och mötte. Olle hade övat på att svara på min fråga-
- Vems mormor är det?
- Min mormor

Han pratar mer och mer hela tiden och nu förstår man i princip allt. En annan rolig sak de senaste dagarna är alla fingrar. Han frågar om och om igen vad de olika fingrarna heter. När man frågar var är tummen så tar han först tag i ena tummen och sen den andra. Han är en riktig "svamp" nu när det gäller att lära sig saker.


Jag har haft tur som har haft "mormor" som hjälp med lämning och hämtning på dagis. Det är lite tufft att sköta allt själv. Det blir inte så många timmar jobbar då. Jag har väldigt mycket att göra på jobbet nu. Det är en massa lanseringar i höst som ska vara klara snart. Det är en LÅNG process från det att produkten är klar på pappret/receptet tills att den finns i butiken. Lovar att basunera ut när min första produkt finns på hyllan.


Igår hade vi avdelningsmöte som avslutades med att vi lagade mat ihop nere i vårt provkök. Förövrigt där där alla recept till Arla-bladet "Hittas på" och provlagas. Vi lagade, kanske inte helt otippat, 2 recept ur senaste bladet. det var bakad lök med cremfraich och löjrom till förrät och sedan blev det oxfilé med gremolartasmör. Kan rekommendera båda två! Till dessert kom det en tjej och höll chokladprovning. Gott och intressant! En rolig kväll ihop med de närmsta kollegorna.


Mormor och Olle har varit ute och kollat grävmaskiner (eller traktor som Olle kallar alla "maskiner"), byggt koja, bakat sockerkaka, läst en massa böcker och lekt.


Nu ska jag hjälpa "mormor" att ta fram kläder som Olle ska ha på sig på dagis imorgon. I morgon åker mormor hem. Tråkigt! Både Olle och jag hoppas hon kommer tillbaka snart!

mormor har tagit jättefina bilder på olle men tyvärr har vi ingen sladd att ladda över dem till min dator. dessa bilder kommer senare. ni får hålla tillgodo med en av mina bilder.

Av ollesmamma - 16 februari 2008 09:24

Trevlig helg! Snart ska vi ut i det fina vädret.

Av ollesmamma - 14 februari 2008 20:49

Men, mamma hade iallafall skickat kort och present till både mig och Olle. I matsalen serverades vaniljhjärtan till lunch och i receptionen bjöd de på gelehjärtan, så lite "uppvaktad" har man blivit.

Som jag har skrivit förr så trivs jag himla bra på jobbet. det är roligt hela tiden. Nu är det mycket att göra så idag blev det till att sitta länge. Nästa vecka ska Olle bo hos mig hela veckan så jag ska både lämna och hämta på dagis. Då blir det mindre jobbat så det kändes skönt att få in lite extra timmar idag. det ser dock ut som om "mormor" kommer upp några dagar och då får jag lite hjälp.

det ska bli skönt med helg. Veckan har varit intensiv både på jobbet och privat. Middag med bokklubben som inte läser böcker längre, reunion med "Mauritiusmammorna + barnen" och idag övertid + handlat. Imorgon kommer nog "morfar" upp med tåget och då får Olle vara ledig från dagis. På söndag ska vi till fotografen. Olle som varit väldigt långhårig på sista tiden och ofta bir tagen för flicka var hos frisöre idag med Pontus för att vara in inför sön. Men, JAG skulle varit med för nu är han kortklipp!!! På bilderna som jag fått ser det ut som om han har kort rak lugg a´la Gustav Vasa!! Hmm....

Här är iallafall en bild från imorse när han fortfarande var långhårig.


TREVLIG HELG!!

Av ollesmamma - 10 februari 2008 20:17

Har insett att danska är ett grymt svårt språk! Har varit i Ebeltoft (utanför Aarhus) på projektledarekurs i tre dagar. Inför kursen var jag nervös. Tänk om jag inte skulle fatta någonting!! När jag dessutom misslyckades att förbeställa en taxi kändes det ganska hopplöst. Men, nu när kursen är över är jag nöjd. Det gick långt över förväntan. Ok, jag fattade inte allt men jag fattade mycket. Kursledarna (2 fantastiska föreläsare) pratade tydligt + hade bildet/text vilket gjorde det enklare att förstå dem. Men, när andra deltagare pratade fattade jag ca 50%. Vid middagen när man satt och pratade och det byttes ämne fort satt man som ett frågetecken. Det var inte bara en gång jag fick be dem förklara vad vi pratade om. ;-D

Summa sumarum: En kanonkurs som jag kommer ha stor nytta av i jobbet. dessutom lärde jag känna massor av trevligt folk.


Så, igår hade Cajsa 35-års fest. Det blev en riktigt Halmstad-reunion. Så himla kul!! var lite trött imorse. Efter en kopp kaffe begav sig Olle och jag ut till Skarpö. Där hälsade vi på Anna och lilla Ida. Olle hörde mig säga i telefon att vi skulle till Anna. Sen satt han tills han somnade och sa: Anna, Anna, Anna.......


han är en riktig papegoja och härmar gärna vad man säger och gör. Det är ständigt nya ord. Idag har det dock varit ganska enformigt:

- Mamma bajsa

- Anna bajsa

- Bajs

Hmm.... har Olle redan kommit in i bajsåldern? Han skrattar iallafall så han kiknar när man säger

- Nej, mamma ska inte bajsa.

Hur länge ska detta pågå???




 


Av ollesmamma - 3 februari 2008 16:36

Olle och jag är nu i Halmstad. Vi har haft en härlig helg! I lördags var vi och fikade hos Axel. Det är svårt att förstå att det skiljer 96 år på honom och Olle. På kvällen när jag var på fest i Malmö hade Olle det mysigt med mormor och Björn. Olle och Björn läste tidningen och kollade på trav innan de åt våfflor. Olle har lärt sig var jag jobbar. När man frågar var jobbar mamma säger Olle:

-Arla.





Presentation

OLLES MAMMA

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards