Alla inlägg under december 2008

Av ollesmamma - 14 december 2008 13:45

Olles kusin "lilla Astrid" som Olle säger har också fått en blogg. Kolla in

www.astridsmamma.bloggagratis.se

Av ollesmamma - 14 december 2008 11:48

......vi juleklappar syr

och vi bakar kakor och

har ett fasligt styr.


I fredags var det Luciafirande på dagis.

Det var jättefint även om Olle, som gått i flera veckor och sjungit på julvisorna, stod stum och mest såg chockad ut (ja i år igen). Men, även om han fick syn på mig i folkhavet så stod han kvar framme på trappan tills allt var över. När jag sa:

- Vad duktig du var. Var det kul?

- Nej, jag sjungde inte.


Haha... det gjorde han ju faktiskt inte. Men, han var otroligt söt som pepparkaksgubbe. Efteråt var det fika med föräldrar inne på avdelningen. Sedan tog jag tåget till Halmstad för att gå på julbord på Heagård.

Ja, det är lite bortkastade pengar på mig eftersom jag varken äter sill, kål eller skinka. Men jag åt iallafall ganska mycket (lax, lax, laxröra, ägg, potatis (!), köttbullar, korv, bröd, hjotr, rostbiff, godis) så helt bortkastat var det inte. Sedna är Heagård otroligt mysigt och det var julstämning där.


Igår spelade vi TP efter middagen (gott viltsvin hemma hos familjen Bengtsson) och jag vann. Trots att jag inte visst skillnaden på thights och leggings. För mig är det sak samma. Men hade Stefan kunnat zappa och inte sagt bläddra så hade tävlingen kanske fått en annan utgång. Men, det är ointressant. Jag vann!!







Av ollesmamma - 9 december 2008 15:19

.... är snart Lucia här. Hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär.


Ja, så har vi firat andra advent. Olle gillar som sagt mer polkagrisarna i ljusstaken än pepparkakor och lussebullar. han säger hela tiden:

- En sista.

Han fattar inte riktigt vad det innebär men han säger det varje gång han ber om en ny. Det samma gäller om han vill läsa en bok, leka någon lek (igår kastade vi bollar i en hink), se film eller göra något annat. Men så fort man gjort "en sista" säger han det igen. En annan sak han börjat säga är

- Pyttelite

Om han frågar om godis eller kaka och jag säger nej svarar han:

- Bara pyttelite!


Igår var vi hemma för han hade haft feber i helgen. Igår var han dock inte sjuk utan det var FULL FART hela dagen. Eftersom han haft feber ville jag inte gå ut utan vi lekte inne hela dagen. Phu...... lägenheten såg ut som ett slagfält efter att vi åkt båt, kastat boll, bogserat bilar, parkerat bilar, ätit, fikat och tvättat. Idag var det dagis igen!



Av ollesmamma - 1 december 2008 16:56

…. står julens dörr på glänt
och alla människor glädjas
att fira få advent 


Igår hade vi mysig adventsfrukost och tände första ljuset. Vet inte om Olle uppskattade min dikt han var mer fokuserad på alla polkagrisar som ligger i ljusstaken som dekoration.  Ja, helgen har varit mysig även om vädret har varit mindre bra. Jämngrått hela helgen…. så tråkigt….


I lördags efter långfrukost begav vi oss till Älvsjö för att lämna min bil som äntligen ska få vinterdäck. När vi kom hem blev det fika och sedan började vi julpynta/städa. Jag satte upp och Olle tog ner…. Eller vissa saker som jag inte ville ha uppe plolcade Olle upp ur lådan igen. Som jag skrev ovan så var han mest intresserad av alla polkagrisar. När man tittade bort stoppade han en ny i munnen. Nu har jag ställt den så han inte når. Annars skulle jag inte ha några kvar när det är julafton.


 På kvällen kom Stefans lillebror Magnus på middag. Han blev snabbt en favorit hos Olle. Det var bara Magnus som gällde. Kändes som om Magnus mest låg på golvet och lekte med Olle. Olle var otålig under middagen och frågade Magnus ”1000 gånger”:

-  Har du ätit klart?

Ibland frågade han mig eller Stefan och bad oss fråga om Magnus var klar. Det samma gällde när vi åt efterrätt och drack kaffe. Olle lämnade inte honom 1 sekund.  Det första Olle frågade när han vaknade på söndagen:

- Kommer Magnus och leker idag?  


Igår var det lika grått och trist väder….tur att man fick tända julstjärna och elljusstake som lyste upp lite iallfall. Vi hade fikagäster (Mattias, Julia, Tim och Louisa) efter lunch och det var fullt ös med tre barn. Tur att Tim är så snäll för Olle är inte alltid det. Han vill helst leka med ALLA sakerna själv – samtidigt! Det hör väl åldern till men det gick som sagt bra.




Olle lekar väldigt mycket min min Snobben. "Moster Eivor" stickade, sydda och fixade en massa kläder till den när jag var liten. Nu, nästan 30 år senare leker Olle med det. Han badar, nattar och matar Snobben. Men, roligast är nog att stoppa ner honom i sovsäcken (gjort av kusin Johans gamla dunjackeärm) och läsa saga för honom. Ska försöka ta kort på sovsäcken för den är superfin! När jag frågade Olle hur det gick att natta Snobben sa han: 

- Bra, men han är lite skrikig.    

Presentation

OLLES MAMMA

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards