Alla inlägg under november 2009

Av ollesmamma - 29 november 2009 22:00

Det är ingen överdrift att säga att Olle älskar att spela fotboll och älskar Zlatan!

Han har stenkoll på att Zlatan spelar i Barcelona/Spanien. Han har även lärt sig att Messi är en bra spelare så han säger att Zlatan och Messi är bäst!. Det spelas fotboll där hemma i princip hela tiden. Ja, jag har tillåtit att han spelar inne och det har hänt två olyckor! I fredags trillade elflugan ner och några lampor gick sönder och igår träffade fotbollen en julprydnad som gick sönder. Men, det går att laga! När jag var liten fick jag och mina kompisar leka hemma hos oss och hoppa twist i vardagsrummet etc. Jag vill att Olle ska känna att "hemma hos mig får man leka".


Hos Pontus har Olle en Zlatan-tröja, Zlatan-byxor och Zlatan-strumpor. Så, när vi idag skulle kolla på El Classico (stavning osäker) ville Olle givetvis ha på sig sin Zlatan-dräkt. Sagt och gjort. Han ringde Pontus och frågade om vi fick komma och hämta den. Det tog inte ens 1 minut från det att vi kom innanför dörren förrän han var ombytt och klar! Sedan spelade det fotboll hela dagen. (Nja, vi var på Julfrossa på Teater Pero någon timme men annars var det FOTBOLL). Magnus kom på middag på kvällen samt skulle kolla matchen. Han fick inte en lugn stund utan det var fotboll med Olle som gällde.     




Av ollesmamma - 29 november 2009 20:00

På Olles dagis har de två gosedjur; Bimbo och Emma! Dessa två djur turas om att följa med ett barn hem över helgen. Till varje djur hör även en bok där man som förälder ska skriva om vad Bimbo varit med om. Jo, Bimbo är ett lejon och Emma är en elefant. Det är barnen sjäva som döpt dem. Hur de kommit fram till Bimbo vet jag inte men så heter han i alla fall.


I fredags när jag kom till dagis kom Olle springande mot mig och ropade:

- Mamma, mamma! bimbo ska följa med mig hem idag!

Han var överlycklig!

Han blev ännu gladare när Ingrid även följde med oss hem och lekte en stund.


Så, i fredags var Bimbo med på fredagsmys och i lördags var det dax för gymnastik och sedan lekland i Täby ihop med mig, Linus och hans pappa. Vad vi än gjorde var Bimbo med. Olle vårdade honom ömt och kärt!


I lördags kom även Stefan hem igen efter en vecka i Halmstad!


      Olle och Bimbo hoppar på plinten.


  

Av ollesmamma - 24 november 2009 20:38

  

.....sa goddag var har ni här? Kan man möjligtvis köpa sig vantar här? ......


Förutom att spela fotboll gillar Olle att spela gitarr och sjunga. Favoritlåten just nu är "Jag gick in i en affär". Den spelas om och om igen.

Av ollesmamma - 8 november 2009 19:02

En av de bästa sakerna med att bo på Sandhamnsgatan är att Ingrid bor en våning upp! Så, idag när vi gick ut till lekplatsen kom Igrid och hennes mamma med. Efter någon timmes lek utomhus (+ varmchoklad och fika) sa Olle:

- Kan vi gå upp till Ingrids lägenhet nu?

Sagt och gjort. Eftermiddagen tillbrigades ihop med Ingrid och hennes familj. Super mysigt! Innan vi gick hem blev det spontandans med Ingrid, Inez och Olle.


  



Av ollesmamma - 8 november 2009 18:46

Igår var det full fart på Sandhamnsgatan. Familjenerna Wickström/Nilsson och Johansson/Newalda var på lunch. Alla fyra barnen: Tim, Louise, Noah och Olle hade roligt ihop och det var livat värre

  

med mat (ja, Olle sitter fortfarande i gympakläder...)

    

fotbollsspel, hockey, lego, tågbana, sopbilar, glass, godis, hopp i sängen.... Olle var svett och trött när de framåt kvällen gick hem. Efter bad och lite gitarrspel (Olle och Stefan spelade på varsin) var det inte svårt att somna. Det tog inte många minuter efter att godnatt sagan var slut tills Olle sov gott.

Av ollesmamma - 8 november 2009 18:42

På lördagar kl 10:20-11:05 går Olle på gymnastik, Lidingögymnasterna. Han tycker det är jätteroligt och som en opartisk mamma måste jag säga att han är jätteduktig! ;-D


      

Av ollesmamma - 5 november 2009 21:00

Av alla torsdagar på hela hösten väljer jag att idag följa med Olle på Trolle.

Alla ni som bor i Stockholm vet att idag var det inget mysigt väder alls!

Trolle? Det är lite som Mulle. Alla dagisbarn på Stjärnan & regnbågen som är födda 2006 går ut i skogen och tittar på insekter, blad, kottar, sjunger om Trolle-familjen, sjunger andra sånger och sedan fikar man.


Som sagt, igår var det någon plusgrad, snöblandat regn och lite blåst. Men, det finns inget dåligt väder utan abra dåliga kläder. Och "aktivitetskläder" är det något som jag har gott om. Det är bara att välja mellan alla skaljackor, vindjackor, överdragsbrallor, fleecetröjor, västar etc. Så jag frös faktiskt inte. Men, klart det hade varit mysigare att sitta på Gärdet i sol än i detta "lite sämre väder" och dricka varm choklad. Nu satt vi under ett stort träd som gav skydd både mot regn och blåst.


  


  


Det var en mysig förmiddag "i skogen" och Olle tyckte det var roligt att jag var med.

Ännu roligare blev det senare när morbror Anders dyker upp på dagis och hämtar Olle.




Av ollesmamma - 1 november 2009 16:24

I fredags var Olle och jag lediga från jobbet respektive dagis. Vi hade en riktig mysdag. Vi började med att äta frukost i sängen. Olle hade "lärt sig" det av mormor. Sedan lekte vi med lego, gjorde pärlplattor,lekte med bilarna, spelade fotboll, fikade, hade tidig fredagsmys, läste böcker, fikade lite till....... Vi var även ute en liten stund och sprang i lövhögarna.


  



Presentation

OLLES MAMMA

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards