Alla inlägg under februari 2011

Av ollesmamma - 28 februari 2011 21:15


Sigvard är ett mansnamn som använts sedan 1100-talet, men varianten Sigurd var länge vanligare. Det är bildat av ord som betyder seger och väktare.

I och med att prins Sigvard Bernadotte föddes 1907 blev namnet populärt. Nuförtiden får dock få barn namnet. 31 december 2007 fanns det totalt 14877 personer i Sverige med namnet Sigvard varav 1593 med det som tilltalsnamn. Namnsdag 25 februari.

 

 

Sigvard, ett av Olles "extranamn" kommer från min farfar. Tyvärr fick Olle aldrig träffa "världens bästa farfar" eftersom han dog redan 1995. 


Av ollesmamma - 26 februari 2011 17:48

Jag: Imorgon kommer Linus och hälsar på. Han har ju fått en lillasyster sedan vi träffades sist!

Olle: Varför fick han en lillasyster när man kan få en lillebror??


I veckan var Olles "gamla" vapendragare Linus på besök. Det var som vanligt när de två är tillsammans - ena stunden är det allra bästa vänner och lekte superbra ihop för att i nästa stund bråka om en leksak, den ena har slagit den andra, den andra har slagit den ena, den ena tycker den andra fuskar i fotboll...... Som sagt skratt blandades med gråt!


  

Av ollesmamma - 20 februari 2011 18:28

Olle som i vanliga fall är en riktig sjusovare och gärna sover länge på morgonen har de två senaste dagarna vaknat runt sjuiden

- Mamma, får jag gå in till morfar?

Jag har lyckats få honom att "vila" till iallafall nästan halv åtta, sedan har det varit fullt ös! Tur att morfar i princip är outtröttlig och att han gör allt Olle vill.


Sedan i fredags har de; byggt kojor, tagit fram alla och då menar jag ALLA Star Wars gubbarna, byggt bilbana, lekt med Lego, gjort skattkartor och gått på skattjakt, möblerat om i vardagsrummet, spelat fotboll, lekt Star Wars både inne och ute, spionerat på Droider, lekt med bilar...... Om jag uttrycker det milt så har lägenheten varit "upp och ner" och prylar precis över allt. En ordningsam person som jag är har helt enkelt fått kopppla bort min pedantiska ådra och bara accepterat läget! INnte helt enkelt men jag jobbar på det. Phu... kan vara bra ibland och bara släppa kontrollen och acceptera kaoset! Fast, det var skönt att städa upp allt idag och få ordningen återställd. Det är mer regel än undantag att när pappa är här är det kaotiskt!! Men, som sagt Olle älskar sin morfar så jag får helt enkelt acceptera.


  

Några av alla Star Wars gubbar (de som är icke-Lego är arvegods från Anders  - kanske man kan bli rik på dem. Iallafall om man får tro Solsidan. ;-D. Maria, du vet att Anders gett alla till Olle)


Idag blev det en lång prommenad i solen och lek i Tessinparken innan thaimat och hemresa för morfar och Magdalena.


  

Olle och morfar i Tessinparken.


Av ollesmamma - 20 februari 2011 18:04

Vintern är som sagt tillbaka i och det med bestämdhet. Snö och kyla!! men jag klagar inte för jag gillar vintern. Fast, i helgen var det lite väl kallt. Vi har haft uppemot minus 20 grader. Hmm.... man borde säga neremot och inte uppemot när det är kyla man talar om. Iallafall har det varit extremt kallt! Brrr.....


I fredags kom pappa och Magdalena upp hit för att hälsa på. Olle var överlycklig!! Han har räknat ner dagarna inför att morfar ska komma, i hans almanacka (Star Wars givetvis) har han kryssat varje dag som gått för att se hur det minskar i dagar tills morfar kommer.


Som jag skrev ovan så har det varit kallt men det har också varit otroligt fint väder. Så i lördags packade vi ryggsäcken med varm choklad, kaffe, bullar och några syltkakor och begav oss till Skavlöten. Där finns en 5 km plogad bana på en sjö. Vi åkte ca 2 km (Olle blev dragen av Stefan) till en mysig gård.


  


Där  vi åt varmkorv och morfar fixade med sina skrillor.

      


Sen åkte vi tillbaka och åt vår medhavda matsäck. Vi satt i solen och njöt!!! Nja, Olle och morfar varken satt eller njöt av fikan. Efter ungefär två minuter sa Olle:  

- Kom morfar så leker vi!

  


Åh, det gjorde de! De lekte, lekte och lekte..... de fortsatte när vi kom hem och lekte ända tills Melodifestivalen började. Olle visste ju att Eric Saade skulle vara med. Åh vad han blev glad att Eric vann!!

När jag frågade om hans nya låt var lika bra som Manboy sa Olle:

- Till och med bättre!


Undrar vem som somnade först igår. Olle eller morfar? De var nog lika trötta båda två......






Av ollesmamma - 15 februari 2011 20:31

Det ska börjas i tid....... - Äpplet faller inte långt från trädet - Sådan mor sådan son. Ja, talesätten är många.


Men, med en mamma som klassar sig själv som nykter alkolist när det gäller spel och gambling (jag spelar inte för jag kan inte sluta - skulle i princip kunna spela bort allt jag äger och har) var det bara en fråga innan Olle skulle börja. 


Ikväll spelar Milan mot Tottenham och vi sitter alla tre bänkade i soffan. Två är väldigt intresserade och en är lite mindre intresserad. Olle ska få se en sin STORA idol Zlatan spela en liten stund innan det är dax att sova. Hela kvällen har han gått runt i sina Milan/Zlatan-kläder. Igår fick Olle 20 kronor av Stefan och idag la Olle sitt första bet efter vetskapen att tandfeén kan dubbla pengarna över natten om man har rätt. 


- Tandfeén, jag sätter 20 kronor på att Zlatan gör mål.


  


Nu börjar matchen! Om 90 minuter vet vi resultatet!



Av ollesmamma - 10 februari 2011 21:24

Det är inte ofta men ibland utökar Olle sin matrepertoar. Denna veckan har det blivit hela två nya: äggula och tomat.

 

Det började i lördags när vi åt långfrukost. Olle "beställer" gärna ägg och äter bara vitan (haha.. han är precis som sin mamma) och ger gulan till Stefan. Men, idag vågade han smaka och utbrast på en gång:

- Det var gott!

 

Sedan var det det där med tomater. Olle har sedan den gången han tog fel på en cocktailtomat och jordgubbe vägrat att äta tomater (iallafall hemma) men igår slank det ner två cocktailtomater och även det gillade han. Tjoho!



Av ollesmamma - 6 februari 2011 16:26

Vilken härlig dag vi haft idag!! Sol från en blå himmel och vår i luften. Stefan, Olle och jag begav oss till Östermalms IP för att åka skrillor.

  

Olle premiäråkte på sina skridskor.

Men, jag får som stolt mamma säga att han var duktig.


 

Efter några varv så var det dax för fika. Så härligt att sitta i den varma solen!


Olle är trogen mitt jobb och åt Yoggi® Squeeze!

  


Av ollesmamma - 6 februari 2011 16:23

Inspirerade av Bolibompa ville Olle ha klädrace igår. Han var dock så snäll att la upp även mina kläder på rad. Vem som vann? Olle! ;-D


  

Presentation

OLLES MAMMA

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards