Alla inlägg under juni 2008

Av ollesmamma - 29 juni 2008 20:58

Idag visade Olle sina golftalanger på gräsmattan utanför huset. Om han är nästa Tiger Woods vet i sjutton men man kan hoppas han fått ärva min sving. :-DI fredags gick Olle sin sista dag på dagis innan hans sex veckor långa sommarlov började. Vi firade med att äta glass innan vi körde ut till Skarpö. Där blev det grill och middag ute på verandan. Det är verkligen så mysigt att vara där. Både Olle och jag gillar det. På lördagen (olle sover även extremt bra där så vi fick sovmorgon) blev det lek i trädgården innan vi tog färjan in till Waxholm för lite shopping (köpte e fint armand) och lunch på Magasinet. Olle åt pannkakor och flörtade med personalen. Olle och Anna hade bildat en pakt gentemot mig som gick ut på att jag skulle köpa lördagsgodis. - Mycket godis! som Olle sa. Så det fick det bli. Väl tillbaka på Skarpö kollade vi så att både Ante (hästen), fåren och kossorna hade mat. Olle gav dem lite extra hö. Trots god lunch och en massa godis var vi hungriga till middagen. Måste vara skärgårdsluften. ;-D. Sen bar det av till stan igen. Olle skulle åka idag så vi skulle hem och packa. Idag vinkade jag alltså adjö till Olle. Saknar honom redan!! Men, på lördag förmiddag ska jag hämta honom igen. Längtar redan!!Nu ikväll var vi på Parkteatern och såg "Det går an". Det var "under eken" på Djurgården. Ett fatastiskt vackert träd. Picknick och bra teater en vacker sommarkväll. Kan det bli bättre? Topp fem - tummen upp1. Bli väckt av Olle som säger: Olle älskar mamma!2, Mysig frukost på balkongen imorse3. Jordgubbar4. Sommarvärmen är tillbaka5. Mina nya solglasögon Topp fem - tummen ner1. Saknar Olle2. Fick ont i mitt högra knä nät jag sprang idag3. När solen skiner på morgonen ser man inte ut för mina fönster är SÅ smutsiga. Eftersom mitt liv är väldigt bra just nu (förutom att jag saknar Olle) så kommer jag bara på tre "tummen ner".

Av ollesmamma - 27 juni 2008 09:44

.... vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli.....


Idag är det Olles sista dag på dagis på sex veckor. Jag får dock jobba ytterligare en vecka innan mitt "sommarlov" börjar. Ja, denna sommaren har jag precis som alla andra "bara" semster. De två senaste somrarna har jag varit mammaledig hela sommren och inte behövt räkna ut hur jag ska få semsterdagarna att räcka. Men, i år blir det iallafall fyra (nästan fem) veckor. Ska bli så skönt!



Har lovat Olle att vi ska cykla och köpa glass efter dagis idag för att fira att det är sommarlov. När jag var liten gick vi alltid på Peos glass i Halmstad på skolavslutningen och köpte glass. Får införa den traditionen på Olle.







Av ollesmamma - 26 juni 2008 09:28

Tyvärr blir det inget St.Anton Invitational i Älhult i år för min del.

Man kan inte vara överallt alltid. Synd, för det brukar vara en av de roligaste helgerna på året. Massor av "gamla" kompisar som samlas och spelar golf och festar på "rivieran". Men, Olle och jag visar vårt deltagande genom att ta på oss våra St.Anton tröjor!



Av ollesmamma - 25 juni 2008 10:14

Hoppas alla hade en lika trevlig och rolig midsommarhelg som jag hade.
 Det blev massor av golf (undrar när pappa och jag ska hålla ihop spelet i 18 hål??), fest, hade en superfin midsommarkrans, umgicks med familj, nära och kära (saknade bara Olle), fick en bil som luktar sill, ”mitt” fotbollslag åkte ur EM = jag förlorade en glass, blev ”plastfaster”, dans kring midsommarstång……
 Golf Det har varit bra utdelning på golfvinster i helgen. Nja, det mest pristigefulla tävlingen – Två generationer – som jag spelade med pappa vanns dock inte. Vi (eller rättare sagt pappa) började inte så bra men på slutet spelade vi riktigt bra och fick ihop 19 poäng på de sista 9 hålen och 34 poäng totalt. Inget resultat man vinner på. Men, bättre utdelning hade jag i torsdags på Holm. Jag vann: lunch, brunch, en glass, några öl och ytterligare ett poäng i den totala matchtävlingen (det står nu 3-0 till mig). Lunchen inkasserades omedelbart: köttbullar och potatis. Övriga vinster byttes mot en middag i lördags. I lördags kväll spelades ytterligare en 18 hålare på södra.Vinst? Givetvis! Jag och Magnus vann en fika (hmmm….. undra om vi kommer få ut den eller om den brinner inne)??
 MidsommarFirade en traditionell midsommar med sill-lunch & jordgubbar (är ännu inte så vuxen att jag äter sill men jag fick snaps ändå), hade en superfin krans på huvudet, dans kring midsommarstången vid hembygdsgård, trädgårdsfest på kvällen (tur att det finns fleecefiltar när svenska sommaren är som den är), ännu mera sill (även nu fick jag snaps (hemmagjord malört) trots att jag inte åt sill), grillat, god jordgubbstårta, frågesport om fotboll, ytterligare en frågesport – nu med allmänbildningsfrågor, skrattade en massa, pratade gamla midsommarminnen med ”Möllis” och cyklade till sist hem i sommarnatten.  Nu är man tillbaka i Stockholm och har mindre än två veckor kvar att jobba innan det blir semester.

Av ollesmamma - 16 juni 2008 11:42

Jag tror (nej, jag vet) att Olle ärvt sin mormors förmåga att sova trots oljud och buller. Inget kan väcka dem. Dessutom gillar de båda att sova länge på morgonen. Idag när jag gick till jobbet vid åttatiden sova båda sött och märkte inte ens att jag gick. Igår vaknade Olle strax innan kl 10. Visserligen hade vi varit på kalas på lördagen och somnade först vid 23-tiden men det är inte alltid han sover ikapp då. Men, det gjorde han igår. Skönt!  


Det samma hände igår. När vi körde upp till Stockholm hamnade vi i världens åsk- och hagelskur. Nja, skur var det kanske inte för det höll i i säkert 20 minuter. Det var vitt på vägen så vi fick ”spåra”. Dessutom blev det rejält med is/hagel på rutan. Men, under hela tiden sov Olle och märkte ingenting! Mamma och jag kunde inte ens prata med varandra sånt oljud var det. Ja, så denna gången sov inte ”mormor” men jag är säker på at hon också skulle klara sig igenom det utan att vakna.   


Ja, i lördags var det alltså kalas. Två jubilarer på en gång. Det var ”trädgårdsfest” med både femkamp (jag var urusel och lyckades inte skrapa ihop ett endaste poäng till mitt lag), fotbolls EM med TV:n utomhus (Olle och jag som precis sett Astrio få stryk på samma snörpliga sätt fick uppleva en repris), frågesport (tyvärr kom vi bara tvåa. jag kommer aldrig glömma att kungen blev kung 1973), tipspromenad (inte heller här vann vi men min lagkompis kommer aldrig glömma att prinsessan Viktorias pojkvän kommer från Ockelbo som INTE ligger på Öland) och god mat & dryck. Tur att Olle (med hjälp av Ludvig) lyckades vinna tipspromenaden för barn! Någon som kunde försvara familjen Barkström!


I fredags hälsade vi på nere hos Axel. Han och Olle gillar verkligen varandra. Det är så häftigt att det skiljer 96 år mellan dem.  Jo, Olle var även hos ”frissan” i fredags. Eller rättare sagt frisören kom hem till oss. Eivor ”klippetanten” var så snäll och klippte Olle. Nu ser han ut som en pojke igen men utan den hemska ”Gustav Vasa luggen” som han sist han varit och klippt sig.  

Av ollesmamma - 11 juni 2008 21:29

Ibland har man bra dagar ibland har man mindre bra dagar. Idag har jag haft en mindre bra dag.

Det började redan i morse. Jag var trött efter en lång men trevlig gårdag (- mer om det senare) och visste att idag MÅSTE jag vara kreatktiv eftersom vi hade idégenereringsdag och skulle komma på "alla nyheter/projekt" vi ska jobba med under 2009/2010. Alltså ingen bra dag att vara trött på. Så, det var bara att rycka upp sig och ge sig iväg till jobbet. Tog på mig ett par skor jag inte haft på länge och tänkte:
- Hmm... dessa är ju snygga. Varför har jag inte använt dem i vår?
Redan innan jag kom till tunnelbanan insåg jag varför. Jag fick skoskav! Så jag har gått hela dagen och haft ont i fötterna.

Sedan har jag suttit i möte/föreläsningar/grupparbeten hela dagen. Det blev jättebra och jag kläckte - om jag får säga det själv en hel del bra ideér! Vi får kanske se någon av dem i butik om något år.

Sem började det igen.... skulle vaccinera mig kl 17:30 och eftersom vi var sena på jobbet fick jag stressa till läkaren. Småsprang till tunnelbanan, småsprnag vidare till läkarmottagningen. Vad händer? Jo, när jag kommer sitter XX (blond halvkändis från typ Café...) där och väntar. Efter ca fem minuetr knackar hon sedan på läkarens dörr med ursäkten:
- Min kompis är där inne.
Ska tilläggas att läkaren förutom vaccinerar även utför skönhetsingrepp mha sprutor (botox + något annat medel) så det är ALLTID en massa tjejer där.

Varför jag går dit? Vet inte. Började med att det var Kavlis företagsläkare men nu när dessa vaccinationerna är över ska jag INTE gå dit mer.

Så efter 25 mnuters väntan är jag ganska sur och irriterad och knackar på dörren. Frågar om det tar lång tid eftersom jag faktiskt hade tid kl halv sex och inte har tid att sitta här och vänta. Då blir det fart på doktorn. Men, eftersom han har två tjejer i sitt rum blir jag hänvisad till receptionen. Där sittande på receptionistens stol ger han mig mina tre (!) sprutor - hepatit A + B + TBE. Jag som i vanliga fall är livrädd (vill helst ligga ner för att inte svimma) för sprutor är så irriterad att jag knappt bryr mig om att han sticker mig. Så nu är det klart och jag kommer välja en annan klinik nästa gång.


Sedan när jag ska ta bussen hem inser jag att jag inte har någon ålkremsa kvar så jag går in på Pressbyrån. Givetvis väljer jag fel kö och hamnar bakom en omständig kund.... Sedan missar jag bussen med några sekunder. Springer ifatt den men han vägrar öppna dörrarna. Nästa går 15 minuter senare........

Men, sen blir det bättre igen. Går inom Pontus för att hämta lite saker som Olle ska ha med sig till Halmstad imorgon och då möts man av en GLAD Olle som kramar och pussar sin mamma och vill genast följa med hem. Blir sedan bjuden på grillad korv som grillas på engångsrill i öppnaspisen. Lite annorlunda men mysigt! Olle serverar gärna sin mamma mat. Sen gick jag hem i mina skor som skavde.....


Igår var hela Innovation + Marknad på Arla ute hos "Eko-Elin" (hon som bär en kalv på axlarna, låter sin son klappa/sitta på en kossa i ARLA:s ekologiska reklamfilmer) på Lovö prästgård. Vi började med att åka båt från Stadshuset till Ekerö och sista biten upp till gården var det höskrinda. Vi fick en kanonkväll med GOD mat och dryck (allt var ekologiskt) och sedan var det ett band som underhöll. Bra! Det enda var att man missade fotbollen men jag fick uppdatering via sms som jag spred vidare på festen. å, det var ok!


Imorgon kör Olle och jag till Halmstad. Dagis är stängt på fredag och jag har inte Olle på midsommar i år (men nästa år!) så därför passar vi på att köra ner och hälsa på. Olle ska även klippa sig. Eivor (nej, inte moster som bakar bullar) ska klippa honom. Då blir det inte "Gustav Vasa".

Av ollesmamma - 8 juni 2008 21:44

Ja, vad kan vara mer svenskt än att fira nationaldagen i skärgården? Solen sken från en klarblå himmel. Efter att ha "hissat" fasadflaggan på balkongen och nynnat nationalsången så plockade vi ihop pick och pack och begav oss. Nu såg det väl ut som vi skulle vara borta en vecka och inte två dagar. Men, allt fick plats i min lilla bil.





Vart vi åkte? Till Skarpö - som vanligt! Vårt andra hem!







Det var fler än vi som tyckte det var en bra idé att hälsa på Anna, Leo och Ida. Som mest var vi sju vuxna och sju barn och som minst (och största delen av tiden) var vi fyra vuxna och fem barn! Så, det var full fart mest hela tiden!







Anna bor bara någon minut från vattnet men att förflytta 5 barn, 4 vuxna, 2 barnvagnar, 3 flytvästar, kaffetermos, bullar, kex, melon, jordgubbar, saft, leksaker, badkläder och handdukar kräver viss planering. Det var inte harmoni hela tiden. Men, väl nere på bryggan infann lugnet sig - i några minuter. Tills alla skulle bada, fika, leka...... Phu....







På kvällen var det samma kaos inför middagen. Fixa med grill, skala potatis, underhålla barnen, göra sallad, avstyra bråk, duka, leka, mata djuren (kor, får och häst), se till att få barnen torra och med kläder på (den uppblåsbara bassängen lockade mer), grilla korv, grilla kött, hälla upp vin..... NJUTA av den goda maten.







Nu låter det som om det var kaos hela tiden och det var det nästan också men samtidigt hade vi så mysigt och roligt och njöt av sol, värme, bad, trevligt sällskap och god mat. Det går inte att beskriva så fint det är där ute. Man måste vara där och uppleva det. Men, bättre kan man knappast inte ha det!















Av ollesmamma - 2 juni 2008 09:03

Det är så härligt med sol och värme. Kunna sitta ute och äta på balkongen, sola, bada och grilla. Gäller att ta tillvara på de fina dagarna. Olle och jag hade en mysig helg även om vi fick lite ändrade planer hastigt och lustigt pga sjukdom (vi var inte sjuka).


Så helgen blev middagsgäster på fredagen, fin blomma i present, sol & bad på Lidingö, sushi & rosé med kompisar på balkong, skarpö, sol, grill, kärt åteeseende av st.anton kompis, kollat in skidfilmer/bilder och fått lite ångest att man inte var där i vintras, massor av skratt ihop med kompisar, tjejsnack, beslut om att springa en halvmara i september - ja ytterligare en kanon helg.


Så, nu är det måndag och jag längtar redan till helgen. Tur att det är en kortare vecka.

Presentation

OLLES MAMMA

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards